Terug naar de menselijkheid

 

De meest voor de hand liggende en tegelijkertijd cruciale vraag voor elke ondernemer is: “waarom bestaat mijn bedrijf?” Veel organisaties definiëren zichzelf niet door wat ze betekenen voor hun klanten, maar door de producten of diensten die ze aanbieden. Anderen gaan nog verder en geven aan dat het helemaal niet draait om producten en diensten – laat staan om klanten – maar alleen om het maximaliseren van aandeelhouderswaarde. Het management van deze organisaties richt zich meer op het voldoen aan de verwachtingen van analisten, dan op het feitelijke welzijn van het bedrijf.

Slecht idee.

Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat er geen bewijs is dat het centraal stellen van het maximaliseren van aandeelhouderswaarde op de lange termijn ook daadwerkelijk leidt tot het maximaliseren van die aandeelhouderswaarde.

Is dat vreemd?

Het lijkt alsof het leiden of managen van een bedrijf tegenwoordig alleen nog bestaat uit het verzamelen, beheren en verzenden van getallen. Getallen die te maken hebben met de korte termijn. Deze focus op financiën holt het concurrentievoordeel van een bedrijf uit. Het zorgt ervoor dat een bedrijf het vermogen verliest om te investeren in innovatie. En laat constante vernieuwing nou net essentieel in deze tijden van tijdelijke concurrentievoordelen.

Vroeger, ja, toen kon je als bedrijf succesvol zijn door simpelweg na te doen wat anderen bedachten. Als je het beproefde recept van de hiërarchische bureaucratie volgde, zat je meestal wel goed: focus op geld verdienen, autoritair leiderschap met veel interne controle en efficiëntie bereiken door schaalvoordelen.

Maar toen kwam de globalisering. Het internet. En social media. Ineens verschoof de macht op de markt van de aanbieder naar de klant. Die plotseling veel keus had, toegang tot betrouwbare informatie en ook nog eens kon praten met andere klanten.

Wanneer je vandaag de dag klanten uitsluitend ziet als middel om winst te behalen, zal dit op termijn tegen je werken. Wil je informatie achterhouden of teveel geld vragen voor matige producten? Je klanten zullen erachter komen, overstappen naar een concurrent en hun ervaringen met de wereld delen.

De enige manier om langdurig concurrentievoordeel te behouden, is door werkelijke klantwaarde te creëren. Hiervoor is het noodzakelijk om tijd te investeren in het begrijpen van je huidige en toekomstige klanten. Je moet weten wat ze willen, nog voordat ze dat zelf expliciet kunnen aangeven.

Getallen kunnen niet zorgen voor vernieuwing. Mensen wel.

Het is kortom tijd om je business weer menselijk te maken. Wanneer je oprecht geeft om mensen leidt dat tot vertrouwen, wat weer leidt tot alle andere zaken die belangrijk zijn voor een groeiende organisatie. Zowel intern als extern.

Neem je medewerkers. Ze zijn geen kostenposten die continu gemonitord moeten worden, maar aanwinsten om te koesteren. Als we goed willen omgaan met de toenemende veranderingen in onze wereld, hebben we gemotiveerde innovators in de organisatie nodig die nieuwe mogelijkheden kunnen bedenken en realiseren. Het is lastig voor werknemers om het gevoel te hebben dat ze meer doen dan het beheren van getallen als zij zelf ook als getallen worden behandeld.

Een menselijke organisatie heeft daarnaast ook een motiverend doel. Financiële targets kunnen handig zijn in de dagelijkse praktijk, maar zijn geen verklaringen van relevantie en zingeving. Wat is het bestaansrecht van de organisatie, waar staat het voor? Welke uitdaging helpt de organisatie oplossen? De mensen die bediend worden, moeten hierbij vooropstaan (zonder klanten geen business!), gevolgd door de eigen medewerkers. Daarna de gemeenschap als geheel en als laatste, de aandeelhouders.

Door de menselijkheid van je organisatie te omarmen, kun je de manier waarop je je bedrijf leidt revolutionair veranderen. Van het hersenloos managen van getallen naar het creëren van echte waarde voor klanten en medewerkers, georganiseerd rondom een verhelderend en motiverend doel. Eigenlijk best ouderwets. Ik gok dat je aandeelhouders het ermee eens zullen zijn.

 

Joeri Oltheten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *